Pyöritkö tapojesi ympärillä?

Sanotaan, että elämä on yhtä tapojen virtaa. Tavat muokkaavat elämäämme voimallisesti ja vahvistuvat toisto toistolta. Ovat ne sitten hyödyllisiä tai haitallisia, niistä syntyy automaattisia kehiä, jotka koukuttavat meitä. Aivomme ovat rakentuneet tehokkaaseen tapojen tuotantoon, mikä myös tukee hyvinvointiamme. Toisaalta, jos elämä on vain tapojen ohjaamaa tanssia ja rutiineilla luistelua, oman aivosähkökäyrän katsominen voi järkyttää. Tutkimusten mukaan rutiinin synnyttyä aivomme passivoituvat ja ainoastaan muistuttavat saman kaavan toistamisesta.

 

Jos haluat muuttaa jotain tapaasi, se on mahdollista sinnikkään harjoittelun kautta. Olennaista on nimenomaan muuttaminen ts. rutiinin korvaaminen jollakin toisella itsellesi mielekkäämmällä tavalla. Pelkkä tavan lopettaminen harvoin onnistuu, vaikka lähtökohtaisesti haluaisitkin siitä vain eroon. Charles Duhigg kuvaa kirjassaan Tapojen voima (2012) sitä, kuinka nopeasti sama ”ärsyke” synnyttää meissä saman ”rutiinin”, mikä puolestaan ”palkitsee” jotakin meissä. Aluksi kyse voi olla esimerkiksi helpotuksesta, mutta lopulta palkkiosta voi tulla jopa äärimmäinen neurologinen tarve (esim. peliongelman syntyminen).

Jos siis todella haluat muuttaa jotain tapaasi, varaudu treeniin. Ja mieti vielä uudestaan, onko nyt sopiva ajankohta.

 

Ennen starttia, tutki tapaasi tarkemmin. Voitko kiinnostua siitä kuin kosmologi uudesta kuusta? Mikä asia tai tilanne käynnistää rutiinin? Millainen rutiinisi on ja mitä saat siitä itsellesi hyvitykseksi? Viisaus piilee nimenomaan palkkiossa ts. siinä asiassa, tunteessa, helpotuksessa, hyvityksessä tai tarpeessa, jota tapa palvelee.  Tätä logiikkaa hyödyntävät myös mainostajat, jotka pyrkivät luomaan meille uusia tapoja – he nimenomaan pyrkivät tuottamaan meille ”palkitsevia kokemuksia”sen perusteella, mitä uskovat meidän toivovan elämäämme.

Siis, jos sinulla on tapanasi olla palavereissa hiljaa, ehkä se auttaa sinua välttämään konflikteja? Tai jos työpäivän jälkeen huomaat ostavasi pikaruokaa, se saattaa auttaa levon tarpeessa? Tai jos illatkin kuluvat töitä tehdessä, ehkä kyse on siitä, että haluat menestyä työssäsi? – Siinä, että kaipaat hyvää työilmapiiriä, haluat levätä ja toivot menestyväsi työssä, ei ole mitään pahaa. Kyse on enemmänkin siitä, millaisia vaihtoehtoja sinulla on toimia näiden itsellesi tärkeiden asioiden eteen.

Vain sinä itse voit arvioida, onko muutostarvetta. Muutos käynnistyy aikomuksella.

 

On tärkeää, että suunnittelet uuden rutiinisi huolella. Jos esimerkiksi haluat korvata tv:n katselemista kävelylenkeillä ja huolehtia niin virkistäytymisestäsi, voisitko laittaa lenkkikenkäsi valmiiksi eteiseen ja sijoittaa kaukosäätimen toiseen paikkaan? Tai jos ideasi on aktivoitua palavereissa ja kantaa sillä tavalla kortesi kekoon hyvän ilmapiirin puolesta, ehkä voit jo ennalta aloittaa keskustelua työkaverin kanssa tai ottaa jonkun materiaalin mukaasi?

Mitä ikinä starttaatkin entisen rutiinisi tilalle, yksityiskohtainen suunnitelma auttaa. Lisäksi kannattaa arvioida, kuinka tärkeästä tarpeesta lopulta on kysymys. Tiedetään, että tupakoinnin lopettajien iltapäiväkahvin kulutus usein nousee, koska moni heistä hakee myös sosiaalista hetkeä. Voi olla fiksua korvata tupakkarinki kahviringillä.

Tutkimusten mukaan ennakointi ja suunnittelu auttavat. Ei vuosien saatossa syntynyt tapa muutu lennossa – eikä se ole edes heikkouden merkki.

 

Kun repsahduksia sattuu, ota ne kiinnostuneena vastaan – ja palaa treeniin. Et ole kone, jonka muisti voidaan tyhjentää vanhoista malleista. Vie aikansa korvata vanha tapa uudella – ja nyt olet sillä matkalla. Niillä ihmisillä, joille ei koskaan satu repsahduksia, ei ehkä ole muutosaikomuksiakaan!? Tässä kohtaa ehkä toimii vanha viisaus so. vertailu on lyhin tie helvettiin? -Palaa vaan rauhassa omaan ideaasi, tarkista suunnitelmaasi ja jatka treeniäsi. Luota siihen, että uudenlainen tapa syntyy ajan saatossa toistojen kautta. Iloitse jokaisesta onnistumisesta ja siitä, että sinussa on todellista YTYÄ haastaa itseäsi.

Pirjo Nikkilä

Sosiaalipsykologi

Ryhmienkin työnohjaaja

Business coach

Kognitiivinen lyhytterapeutti

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

%d bloggaajaa tykkää tästä: